Accés al contingut Accés al menú de la secció
 
 
impactegrafic_educar_creixer
 
 
Com saber
 
 
Causes
 
 
Idees falses
 
 
Converses

Idees falses

Prevenció i detecció de conductes d'odi i discriminació

En general

Es diu…En realitat…
La discriminació només és una actitud d'enemistat i antipatia; són coses de nens i és millor no ficar-s'hi. A vegades costa distingir entre comentaris de broma i situacions d'odi i discriminació. Quan un nen o jove se sent agredit, els adults hi han d'intervenir; no poden mantenir una postura “neutral”.
Els insults i comentaris despectius no són importants, formen part del joc de relacions que tenen. Tots aquests tipus de comportaments que vulneren el dret d'igualtat dels infants i joves no són acceptables i cal que vetllem perquè no es donin. A més, tolerant-los es contribueix a mantenir estereotips i prejudicis que es donen a la nostra societat.
Totes les persones d'un grup tenen característiques comunes (els xinesos són treballadors, les persones amb discapacitat són dependents, als nens els agrada jugar a pilota…). Els estereotips acostumen a no ser certs, ja que són generalitzacions amb les quals atorguem característiques individuals a tot un col·lectiu; cal insistir als nens i joves que hem de veure les persones totes diferents entre si.



Xenofòbia

Es diu…En realitat…
No s'adapten als nostres costums i ens volen imposar la seva cultura. Tots els grups humans són diversos. No es tracta només que els immigrants acceptin els nostres costums, sinó que tothom valori la diferència, alhora que es garanteixi la convivència.
Els immigrants no paguen impostos. El sistema de recaptació d'impostos afecta tots els treballadors sigui quin sigui el seu país d'origen.
Van molt al metge i col·lapsen les urgències. La població immigrant va al metge la meitat que la població autòctona i acostumen a accedir a la sanitat a través del metge de família.


Homofòbia

Es diu…En realitat…
L'homosexualitat és el resultat d'una mala criança o de famílies desestructurades. Tant gais com lesbianes creixen en qualsevol tipus de família. A més, l'orientació sexual és innata i forma part de la naturalesa de cadascú.
L'homosexualitat apareix en l'edat adulta. Les persones van formant la seva orientació sexual des de la infantesa.
Tots els gais són amanerats i totes les lesbianes són homenots. Qualsevol persona, sigui quina sigui la seva orientació sexual, pot tenir comportaments més masculins o més femenins que altres.


Transfòbia 

Es diu…En realitat…
Tots naixem homes o dones i aquest fet no es pot canviar perquè és natural. El sexe, masculí o femení, que s’assigna a una persona en néixer, d’acord amb els seus genitals, pot no correspondre’s amb el que sent i amb el que s’identifica
Les persones transsexuals treballen en el món de l’espectacle. La transsexualitat no influeix en l’opció de tria laboral. En podem trobar a qualsevol professió: escriptors, polítics, metges, etc. 
La transsexualitat és una elecció que es fa per caprici.

Les persones transgèneres pateixen molt malestar perquè no s’identifiquen amb el sexe que se’ls va assignar en néixer, amb tot el que això comporta en termes d’estigmatització, incomprensió de la societat, problemes legals, etc.

Sexime 

Es diu…En realitat…
Els homes no han de plorar ni mostrar els seus sentiments en públic. Els sentiments dels homes i les dones i les seves manifestacions són els mateixos; el que passa és que el model de masculinitat tradicional s’associa a característiques com agressivitat, insensibilitat, poder, dominància...
Als nens els agrada jugar a pilota i a les nenes amb nines. La reproducció de conceptes sexistes a través de les joguines impedeix el lliure desenvolupament dels nens i nenes.
Les dones tenen por o no tenen interès per ocupar llocs de responsabilitat. Les dones troben dificultats per accedir a llocs de responsabilitat a la feina no per por o desinterès sinó per raons de discriminació indirecta (per exemple, dificultant la conciliació de la vida familiar i laboral).


Discriminació per discapacitat

Es diu…En realitat…
A l'escola, els nens i nenes amb discapacitat acaparen tots els recursos. En els centres educatius es distribueixen els recursos vetllant per desenvolupar tot el potencial de cada alumne.
Les persones amb discapacitat no poden treballar. Les persones amb discapacitat poden treballar desenvolupant tasques adequades a les seves potencialitats.
A l’escola, els nens i nenes amb discapacitat dificulten els aprenentatges de la resta d’alumnes del grup. L’educació inclusiva treballa per sumar les capacitats de tots i entén la diversitat com una riquesa.
Data d'actualització: 06.04.2016