Inici  > Educar i créixer en família  > Educació en l'ús de les tecnologies  > Ús i abús de les tecnologies

Ús i abús de les tecnologies

Quan parlem de tecnologies digitals ens referim a les eines informàtiques i dispositius digitals que fem servir per comunicar-nos o per cercar i utilitzar la informació. Inclouen tant les tecnologies d'última generació (Internet, telèfon mòbil, tauleta digital, etc.) com les que ja fa temps que formen part de les nostres vides (televisió, ràdio, ordinador, etc.).

Els vostres fills han nascut en una societat on les tecnologies de la informació i de la comunicació estan integrades en la vida diària i conceben els dispositius digitals com a eines d’ús habitual. Amb aquestes tecnologies han aparegut noves maneres de comunicar-se, de relacionar-se i, fins i tot, de divertir-se. Tot, sense sortir de casa.

Aquest canvi tecnològic influeix en el desenvolupament intel·lectual i social d’infants i joves, així com en la seva manera d’aprendre i de percebre el món. Cal que els acompanyeu en el procés d’aprendre a fer-les servir i aprofitar, així, totes les oportunitats que ofereixen, evitant alhora els riscos que comporten.

Tingueu present que, amb un bon ús, aquestes tecnologies poden aportar molts beneficis als vostres fills. Per exemple, els permeten obtenir informació de manera immediata, ampliar i elaborar coneixements amb més facilitat, relacionar-se amb persones d'altres països o desenvolupar capacitats intel·lectuals.

Però l'ús d’aquestes tecnologies també pot comportar certs perills. Si els vostres fills les utilitzen sense la vostra supervisió, poden accedir a programes, publicitat, jocs o pàgines web amb continguts no adequats per a la seva edat o la seva maduresa.

D'altra banda, si les utilitzen durant molta estona poden crear dependència, fet que els pot portar a deixar de banda altres aficions, a relacionar-se menys o a baixar el rendiment escolar. En aquest sentit s'estan detectant casos d’infants i joves que, acostumats a fer un ús abusiu de les pantalles i a la immediatesa dels mitjans tecnològics, tenen la necessitat de canviar d’activitat constantment. Aquesta circumstància els priva dels espais de reflexió individual, tan importants per al desenvolupament personal.

En general, per fomentar l'ús responsable de les tecnologies digitals en els vostres fills és convenient el següent:

• Feu un bon ús de les tecnologies ja que els nens i els joves imiten els membres de la família.
  • Reforceu els hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre d’altres aspectes.
  • Escolliu els programes, pel·lícules, videojocs o dibuixos tenint en compte que el contingut sigui adequat a la seva edat.
  • Acompanyeu els vostres fills quan miren la televisió per poder comentar els programes i ensenyar-los a analitzar-ne els continguts.
  • Procureu que l'ordinador es faci servir en espais comuns de la casa i mai en habitacions amb la porta tancada; d'aquesta manera podreu veure quin ús en fan, alhora que potencieu espais de relació.
  • Tingueu en compte la maduresa dels vostres fills abans de comprar-los un mòbil, i penseu si el necessiten; es recomana que no en tinguin fins als 13 anys ja que abans no tenen prou criteri per utilitzar-lo adequadament.
  • Utilitzeu contrasenyes, antivirus i sistemes de control parental com a mesures de seguretat dels dispositius tecnològics per bloquejar l’accés a continguts inadequats.
  • Planifiqueu i limiteu l'horari d'ús de qualsevol aparell tecnològic, fent-los reflexionar sobre el temps que hi dediquen perquè s'adonin que les activitats que deixen de fer poden ser tant o més interessants que les tecnològiques.
  • Pacteu les normes d’ús dels aparells tecnològics que utilitzen els fills com, per exemple, on i quan els poden fer servir o l’ús compartit entre tota la família, entre d’altres.
  • Jugueu amb els vostres fills a jocs o altres aplicacions que suposin l'ús de tecnologies digitals, així veureu si s'adeqüen a la seva edat i maduresa.
  • Eviteu fer servir aparells tecnològics durant els àpats (televisor, mòbil, tauletes, etc.) per mantenir aquest espai com un moment de relació i comunicació familiar.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d’anar a dormir, ja que estimulen l’activitat mental i dificulten el son.
  • Parleu obertament amb els vostres fills sobre com actuar davant dels continguts inapropiats que es poden trobar a Internet.
  • Ensenyeu-los a valorar els diners que costen els aparells tecnològics i les despeses que comporten (consum, jocs, aplicacions).

Data d'actualització: 08.08.2016