0-3 anys

12-18 anys

Converses

0-3 anys

Ús i abús de les tecnologies

Actualment els vostres fills viuen envoltats de molts aparells tecnològics. Els telèfons intel·ligents i les tauletes, entre d’altres, són elements que s’han integrat molt ràpidament en la societat. Cal que sigueu conscients de com els utilitzeu quan esteu amb ells i, també, preveure quin ús voleu que en facin.

En primer lloc, convé recordar que en aquesta etapa és molt important desenvolupar habilitats bàsiques, com aprendre a caminar, parlar, conèixer el que els envolta per mitjà de la manipulació d’elements o dels sentits o començar a relacionar-se amb els altres. En aquest sentit, cal prioritzar activitats lúdiques no tecnològiques que els ajudin a potenciar aquestes habilitats i que siguin enriquidores per a tota la família.

Per aquest motiu, cal que sigueu prudents en la utilització de les tecnologies i que en limiteu el temps d’ús, controlant l’estona que miren la televisió o que manipulen aparells tecnològics per poder dedicar temps a fer altres activitats de lleure.

En cas que els permeteu fer servir tecnologies digitals, tingueu present que no només són una font d’entreteniment, sinó que també poden contribuir a fer que els infants desenvolupin diferents capacitats (raonament, autocontrol, relació de conceptes o habilitats espacials, entre altres aspectes).

Avui dia hi ha molta oferta de jocs tecnològics, aplicacions i programes de televisió educatius pensats per desenvolupar aquestes capacitats en els vostres fills.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

• Feu un ús responsable de les tecnologies quan esteu amb els fills ja que us imiten.
  • Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre altres aspectes.
  • Escolliu els programes de televisió o aplicacions adients per a aquestes edats.
  • Estigueu amb ells quan els deixeu veure la televisió o jugar amb vídeojocs o aplicacions, tot controlant que sigui només durant estones curtes i de manera ocasional.
  • Deseu els dispositius digitals en algun lloc no accessible als vostres fills i acostumeu-los a demanar permís per fer-los servir.
  • Configureu els aparells que utilitzen els fills perquè els puguin fer servir amb seguretat, amb programes de control parental o creant diferents comptes d’usuaris, i així evitar que accedeixin a continguts inapropiats.
  • Eviteu que les tecnologies substitueixin activitats i jocs que estimulen el seu desenvolupament, com les cantarelles, els jocs de falda o els de moviment, entre d’altres.
  • Descarteu l’ús sistemàtic de les tecnologies per distreure els fills (a l’autobús, a la consulta del metge, quan necessiteu temps per fer feines de la llar, etc.) i els oferiu alternatives com jocs de falda, ninos o contes.
  • Eviteu utilitzar les tecnologies en els moments que treballeu hàbits importants per al seu desenvolupament (a l’hora d’anar a dormir, de vestir-se, als àpats, etc.).
  • Eviteu fer servir aparells tecnològics durant els àpats (televisor, mòbil, tauletes, etc.) per tal de potenciar que siguin un espai de relació que us permeti reforçar els vincles afectius amb els vostres fills.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d’anar a dormir, ja que la brillantor de les pantalles estimula l’activitat mental i dificulta que puguin conciliar el son.

Data d'actualització: 08.08.2016