Accés al contingut Accés al menú de la secció
 
 
 
 
0-3 anys
 
 
3-6 anys
 
 
6-12 anys
 
 
12-18 anys
 
 
Converses

12-18 anys

Ús i abús de les tecnologies

Actualment les tecnologies digitals estan presents en el dia a dia dels vostres fills, que les veuen com a eines imprescindibles per a l'oci, les relacions socials i l'accés a informació. És cert que en l'adolescència, quan el grup i els amics són tan importants, les tecnologies els permeten mantenir-se en contacte amb els companys i establir-hi relacions que no es donarien d'una altra manera.

Aspectes com la immediatesa i la facilitat d'ús de les tecnologies, la possibilitat d'accedir a temes que els interessen o disposar de l'accés a les xarxes socials al telèfon mòbil, poden ocasionar que els joves en facin un ús excessiu o que mostrin una forta dependència. Cal que estigueu alerta que l'ús que en fan no en condicioni la conducta, l'estil de vida ni les relacions personals fora de la realitat virtual, o als senyals que ens indiquin un ús addictiu de les pantalles.

Generalment els joves, coincidint amb l'inici de l'educació secundària obligatòria, disposen de telèfon mòbil propi. És fonamental que pacteu amb ells unes normes d'utilització i els eduqueu en el seu ús responsable des del primer moment.

En l'àmbit educatiu, les tecnologies han obert camí cap a noves maneres d'aprendre, d'accedir a la informació i de compartir coneixements que els poden facilitar el treball escolar, tant individual com cooperatiu. Quan facin servir Internet per a les tasques escolars, reforceu les orientacions que els donen els docents a l'aula.

Darrerament es parla dels adolescents com a joves multitasca, referint-se a la capacitat que tenen per fer diverses tasques tecnològiques simultàniament (xatejar alhora que naveguen per Internet, escoltar música tot jugant amb l'ordinador, etc.). Cal remarcar que aquesta capacitat no es pot aplicar a l'hora de fer tasques que requereixen un alt grau de concentració, com és el cas de l'estudi.

L'oferta de videojocs i d'aplicacions lúdiques és molt àmplia. El sistema d'Informació Paneuropea sobre Jocs (PEGI) estableix una classificació de continguts per edats que us orientarà en la tria de jocs per als vostres fills.

Per aquest motiu és important que en el seu temps lliure els vostres fills també facin altres activitats d'oci, en família o amb amics, en entitats de lleure o associacions, que participin en esplais, que facin esport, teatre o activitats culturals.

Malauradament, les tecnologies han donat lloc a males pràctiques com és el cas del ciberassetjament, ciberbullying en anglès. L'alta capacitat de difusió i la permanència en el temps de la informació publicada en les xarxes socials on es dona aquest fenomen el fa especialment perillós. S'afegeix el fet que a alguns adolescents els costa entendre que el que fan en el món virtual té conseqüències en el món real.

En relació amb les xarxes socials, tingueu present que la majoria dels països europeus tenen normatives que estableixen l'edat legal per obrir un perfil als catorze anys.

És convenient que assessoreu els vostres fills sobre els riscos que es poden trobar navegant per Internet i com actuar en situacions fraudulentes o d'altres que els incomodin o els violentin; per exemple, que els robin dades personals i puguin suplantar-ne la identitat, que un adult contacti amb ells fent servir una identitat digital falsa (grooming) o que es publiquin fotos seves sense el seu consentiment.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

  • Procureu fer un ús responsable de les tecnologies en l'àmbit familiar, ja que sou un model per als vostres fills.
  • Assessoreu-los sobre els videojocs amb què juguen, els programes de televisió que veuen o les pàgines d'Internet que visiten, fent-los reflexionar sobre els continguts que transmeten. En qualsevol cas, sigueu contundents amb els continguts "tòxics" (violents, discriminatoris, sexistes, o que promoguin comportaments de risc).
  • Mireu amb ells la televisió, les sèries i els youtubers que segueixen i així poder compartir valoracions i anàlisis sobre els continguts, els missatges de la publicitat, etc., per ajudar a despertar-los els valors educatius i la capacitat crítica.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin dispositius tecnològics (televisor, consola o ordinador) a la seva habitació; instal·leu-los en un lloc comú de la casa, ja que d'aquesta manera veureu quin ús en fan.
  • Tingueu en compte si són prou madurs per entendre i calibrar la majoria de riscos que pot comportar el mal ús del mòbil abans de comprar-los-en un; tingueu present que es recomana que els fills no en tinguin abans dels tretze anys.
  • Configureu els dispositius i els comptes d'usuari de les aplicacions perquè els puguin fer servir amb seguretat; d'aquesta manera evitareu molts dels riscos associats a Internet.
  • Parleu obertament amb els fills de com poden actuar davant els continguts inapropiats que poden trobar a Internet o què fer si reben missatges sospitosos de desconeguts (grooming, sexting), tot afavorint un clima de confiança.
  • Dediqueu estones a compartir amb els fills l'ús de les tecnologies, tant per passar temps amb ells com per promoure que en facin un ús responsable.
  • Interesseu-vos sobre què consulten els vostres fills a la xarxa, tot remarcant que segueixin normes bàsiques de seguretat com ara no compartir dades personals i contrasenyes o contactar només amb persones conegudes, entre d'altres.
  • Responsabilitzeu-los de no apuntar-se a cap xarxa social sense el vostre consentiment i supervisió.
  • Feu-los conscients que el fet de molestar o ser molestat mitjançant la xarxa és una forma d'assetjament, tant o més greu que l'agressió directa que s'anomena ciberassetjament (ciberbullying).
  • Planifiqueu i limiteu el temps d'oci amb els aparells tecnològics a un màxim d'una hora diària; feu-los entendre que les tecnologies digitals no han de substituir altres activitats lúdiques que poden ser tant o més interessants.
  • Reforceu hàbits saludables en l'ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte de les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre d'altres aspectes.
  • Procureu tenir apagat el televisor i eviteu utilitzar el mòbil a les hores dels àpats, per fer d'aquest espai un moment de relació i conversa i així reforçar els vincles afectius amb ells.
  • Incorporeu l'hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d'anar a dormir, ja que la brillantor de les pantalles estimula l'activitat mental, dificulta conciliar el son i pot provocar insomni.
  • Ensenyeu-los a valorar els diners que costen els aparells tecnològics i les despeses que comporten (consum, jocs, aplicacions, etc.).
Data d'actualització: 13.04.2018