0-3 anys

12-18 anys

Converses

3-6 anys

Ús i abús de les tecnologies

Actualment els vostres fills viuen envoltats de molts aparells tecnològics, com ara els telèfons intel·ligents o les tauletes; per a ells les tecnologies digitals són eines d’ús habitual que, a més, els resulten molt motivadores.

Heu de ser conscients de com utilitzeu aquests dispositius quan esteu amb ells ja que es fan una idea de l’ús apropiat de les tecnologies segons en quines situacions les feu servir i quin ús en feu. Per aquest motiu, cal que reflexioneu sobre l’avinentesa de no fer-les servir quan sou a taula, passejant pel carrer, al cotxe o quan esteu conversant amb alguna persona. No oblideu que sou un exemple per als vostres fills.

En cas que els permeteu fer servir les tecnologies digitals, cal que ho facin sempre sota la vostra supervisió i que els acompanyeu en el procés d’aprendre a utilitzar-les, insistint que a més de jugar-hi i entretenir-s’hi, poden utilitzar-les per aprendre.

En aquest sentit, les tecnologies digitals estan obrint camí a noves maneres d’accedir a la informació. Permeten als vostres fills fer activitats relacionades amb habilitats cognitives, com la memòria, l’associació d'idees o l’atenció i també altres activitats relacionades amb la introducció a la lectoescriptura, les matemàtiques, la música, l’expressió plàstica, etc. L’oferta de jocs i aplicacions educatives és molt àmplia.

Cal, però, que procureu que en facin un ús mesurat, evitant l'exposició massa freqüent o continuada davant les pantalles.

És convenient que aquestes tecnologies no siguin per a ells el centre d'atenció de les estones d'oci i que prioritzeu que facin altres activitats en el temps de lleure com ara jugar amb els germans o amb altres nens, jugar amb joguines tradicionals que puguin manipular o anar al parc per explorar i descobrir el que els envolta.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

• Feu un ús responsable de les tecnologies quan esteu amb els fills ja que us imiten.
  • Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre altres aspectes.
  • Escolliu programes de televisió, pel·lícules, aplicacions, etc., adients a aquestes edats; convé saber quina és la temàtica, ja que en aquesta etapa encara no tenen capacitat crítica, confonen la realitat amb la ficció i imiten el que veuen.
  • Mireu la televisió amb ells per poder fer valoracions i comentaris sobre el que veuen i treure'n un profit educatiu.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin televisor a la seva habitació; és preferible que estigui en un lloc comú de la casa, ja que d'aquesta manera podreu veure quin ús en fan.
  • Limiteu a estones curtes el temps que els permeteu mirar la televisió o fer servir aparells tecnològics i oferiu-los alternatives d’oci com, per exemple, jocs tradicionals, llibres, activitats esportives o artístiques, a l'aire lliure i en família, que n’afavoriran el desenvolupament i un creixement saludable.
  • Configureu els aparells que utilitzen els fills perquè els puguin fer servir amb seguretat, amb programes de control parental o creant diferents comptes d’usuaris; d’aquesta manera evitareu que accedeixin a continguts inapropiats, facin compres en línia de manera accidental o descarreguin aplicacions.
  • Descarteu l’ús sistemàtic de les tecnologies per distreure els fills (a l’autobús, a la consulta del metge, quan necessiteu temps per fer feines de la llar, etc.) i oferiu-los alternatives com ninos, contes o quaderns per dibuixar.
  • Feu que vegin la diferència entre els aparells tecnològics que considereu d’ús personal i els que són per compartir amb tota la família.
  • Jugueu amb els vostres fills a jocs tecnològics; així, a més d’acompanyar-los, podreu valorar si s'adeqüen a la seva edat i maduresa.
  • Eviteu encendre el televisor i utilitzar els dispositius mòbils a les hores dels àpats per fer d'aquest espai un moment de relació i conversa i així establir més vincles afectius amb ells.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir aparells tecnològics una hora abans d’anar a dormir ja que la brillantor de les pantalles els estimula l’activitat mental i dificulta que puguin conciliar el son.

Data d'actualització: 08.08.2016