impactegrafic_educar_creixer

12-18 anys

Converses

6-12 anys

Ús i abús de les tecnologies

Actualment les tecnologies digitals són presents en el dia a dia dels vostres fills; les veuen com a eines d’ús habitual que, a més, els resulten molt motivadores. Han obert el camí cap a noves maneres d’aprendre, d’accedir a la informació, de relacionar-se, de compartir coneixements, de promoure valors o iniciatives socials.

Al llarg d’aquesta etapa els vostres fills començaran a utilitzar les tecnologies digitals com una eina per a l’aprenentatge. En aquest sentit, és convenient que us interesseu i conegueu com funcionen aquestes eines per poder potenciar els factors educatius que ofereixen; per exemple buscar informació i recursos per aplicar-los al seu treball escolar, fer activitats de reforç de la lectura i l'escriptura, fer produccions artístiques o publicar i compartir continguts amb companys a través de la xarxa.

En cas que necessitin fer alguna recerca d’informació a Internet reforceu les orientacions que els donen els mestres a l’aula.

Convé que tingueu present també que les tecnologies digitals no han d’ocupar tot el temps lliure dels vostres fills, ja que un ús excessiu pot generar dependència, sedentarisme per manca d’activitat física i, fins i tot, disminució del rendiment escolar.

Per aquest motiu, és important que potencieu que facin altres activitats d’oci en entitats de lleure o associacions, que participin en esplais o caus, que facin esport, teatre o activitats culturals, entre d’altres. En definitiva, que interactuïn amb els altres.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals en aquesta edat convé el següent:

• Procureu fer un ús responsable de les tecnologies en l’àmbit familiar, ja que els fills us imiten.
  • Reforceu hàbits saludables en l’ús de les tecnologies, com ara adoptar una bona postura i mantenir una distància adequada respecte les pantalles o ajustar el volum i la brillantor del monitor, entre altres aspectes.
  • Escolliu amb els vostres fills els programes de televisió, pel·lícules, aplicacions o vídeojocs adients a la seva edat i eviteu els que mostren continguts violents o discriminatoris, ja que ells no tenen prou capacitat crítica per diferenciar realitat i ficció i tendeixen a reproduir allò que veuen.
  • Mireu la televisió amb ells; a més d’acompanyar-los, els podreu ajudar a fer valoracions sobre els programes que veuen, per tal que en treguin un profit educatiu i potenciïn el seu sentit crític.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin televisor, consola o ordinador a la seva habitació; d’aquesta manera podreu veure quin ús en fan, alhora que potencieu espais de relació.
  • Tingueu present que en aquestes edats es recomana que no disposin de telèfon mòbil propi ja que encara no tenen prou criteri per utilitzar-lo adequadament.
  • Configureu els aparells que utilitzen els fills perquè els puguin fer servir amb seguretat, amb programes de control parental o creant diferents comptes d’usuaris; d’aquesta manera evitareu que accedeixin a continguts inapropiats d’Internet, facin compres en línia o descarreguin aplicacions.
  • Planifiqueu i limiteu el temps d’ús dels aparells tecnològics, evitant que sigui excessiu, fent-los valorar que les tecnologies digitals no han de substituir altres activitats lúdiques que poden ser tant o més interessants.
  • Feu-los veure que a casa hi ha aparells tecnològics que són per compartir entre tota la família, mentre que d’altres són d’ús personal dels adults.
  • Jugueu amb els vostres fills a jocs tecnològics; així, a més d’acompanyar-los, podreu valorar si s'adeqüen a la seva edat i maduresa.
  • Eviteu encendre el televisor i utilitzar els dispositius mòbils a les hores dels àpats per fer d'aquest espai un moment de relació i conversa i així establir més vincles afectius amb ells.
  • Incorporeu l’hàbit familiar de no fer servir tecnologies una hora abans d’anar a dormir, ja que la brillantor de les pantalles estimula l’activitat mental, dificulta conciliar el son i pot provocar insomni.
  • Parleu obertament amb els vostres fills sobre com actuar davant dels continguts inapropiats que es poder trobar a Internet.
  • Parleu amb els vostres fills sobre els llocs que consulten a Internet així com dels riscos que pot suposar compartir informació personal, documents, imatges, vídeos o àudios amb persones que no coneixen personalment.
  • Vigileu que no participin en cap xarxa social sense el vostre consentiment i supervisió.

Data d'actualització: 08.08.2016