Inici  > Educar i créixer en família  > Hàbits saludables  > Activitat física

Activitat física

Quan parlem d'activitat física ens referim a qualsevol moviment corporal produït pels músculs, que provoca en el cos més despesa d'energia que quan està en repòs.

Quan parlem d'esport, en canvi, ens referim a tota l'activitat física portada a terme d'acord amb una normativa que la regula, amb finalitat competitiva, de plaer o lleure, de manera individual o per equips, en un espai esportiu normativitzat.

Cal ser conscients que vivim en una societat que fomenta el sedentarisme i que, per tant, no afavoreix l'activitat física. Habitualment ens desplacem amb mitjans de transport en comptes de caminar; fem servir l’ascensor en comptes de les escales, i utilitzem electrodomèstics que ens estalvien feines físiques. Aquest sedentarisme por afectar la salut.

Tot el contrari, la pràctica habitual d'activitat física farà que els vostres fills creixin sans amb un òptim desenvolupament físic. També els ajudarà a aconseguir l'equilibri psicològic. Tot plegat, contribuirà que assoleixin maduresa afectiva i millorin en socialització, autoestima i rendiment escolar.

Tingueu en compte que els nens i les nenes tenen la necessitat d'experimentar i de descobrir el món que els envolta, i això els porta a moure's molt i a fer exercici físic. Cal, doncs, aprofitar-ho.

En general, per fomentar la pràctica de l’activitat física i l’esport en els fills, és convenient el següent:

• Practiqueu algun tipus d’activitat física. D’aquesta manera sou un model per als vostres fills.
  • Informeu i aconselleu els vostres fills en la tria de l’activitat o l’esport que volen practicar, tenint en compte les seves capacitats i límits, i deixant que siguin ells els qui prenguin la decisió final.
  • Afavoriu l’exercici físic dels vostres fills des de petits (pujar i baixar escales, anar caminant a l’escola, jugar al parc…), d’aquesta manera els serà més fàcil aconseguir i mantenir bons hàbits en activitat fisicoesportiva quan siguin més grans.
  • Si els vostres fills pateixen alguna malaltia física o mental, és important que aquest fet no els impedeixi fer també activitats fisicoesportives; és convenient adaptar-les al seu nivell de salut, als símptomes, a les seves característiques, etc.
  • Animeu-los a ser constants en la pràctica regular de l'exercici físic, fet que generarà uns hàbits que els ajudaran en la seva vida diària.
  • Fomenteu que facin activitats físiques en diferents espais (parcs, centres esportius, espais naturals…) aprofitant el temps de lleure i de vacances en família.
  • Procureu que utilitzin roba i calçat adequats, s’hidratin convenientment i segueixin una dieta equilibrada, variada i suficient per fer exercici físic.
  • Valoreu el seu esforç i la superació personal en la pràctica d'un esport, a més de les bones jugades o l'èxit en els resultats.
  • Valoreu davant dels vostres fills les bones jugades o resultats dels altres jugadors, tant del seu equip com de l'equip dels adversaris.
  • Promoveu el respecte i la bona relació amb l'entrenador, l'àrbitre, els companys i jugadors de l'equip contrari, l'afició, etc.
  • Col·laboreu amb les entitats i clubs on els vostres fills practiquen l'activitat fisicoesportiva.

Data d'actualització: 05.03.2018