Alimentació

L'alimentació és una necessitat bàsica del nostre cos. És un procés que ens acompanya tota la vida, mitjançant el qual obtenim els nutrients que el nostre cos necessita en cada etapa per créixer tant físicament com mentalment.

El més important en l'alimentació és que sigui variada i equilibrada, perquè no hi ha cap aliment que aporti tots els nutrients en la proporció adequada que el cos necessita. Un període prolongat de falta de nutrients pot portar a alteracions irreversibles (per exemple de desenvolupament ossi), esgotament físic, malaltia o infecció.

La família és el nucli on els vostres fills, seguint el vostre exemple, aprenen hàbits i costums que condicionaran el seu comportament alimentari en el futur. Convé assegurar-se que els fills facin com a mínim tres àpats consistents al dia (esmorzar, dinar i sopar) i dos més lleugers (a mig mati i per berenar). És convenient també que esmorzin abans de sortir de casa, així afrontaran el dia amb energia. Està demostrat científicament que els nens que esmorzen bé a casa milloren el seu rendiment acadèmic.

El model actual de vida familiar, amb horaris de feina molt atapeïts, fa que cada vegada hi hagi més nens que es queden a dinar als centres educatius. Per aquest motiu, els pares han de conèixer de molt a prop les condicions nutricionals i educatives d'aquests serveis per poder complementar l'alimentació de casa amb la de l'escola.

En general, perquè els vostres fills tinguin una alimentació sana i equilibrada és convenient que:

• Sigueu el seu exemple, ensenyant-los bons hàbits a taula: rentar-se les mans abans i després de menjar, mastegar bé, utilitzar els coberts, menjar tota classe d'aliments, no aixecar-se de la taula, etc.
  • Feu els menjars en família mantenint una certa regularitat d'horaris, en un ambient tranquil i relaxat, sense televisió, ràdio o joguines. D'aquesta manera fareu d'aquest temps un espai educatiu i de comunicació familiar.
  • Feu que participin en la compra i en la preparació d'aliments; d'aquesta manera s'hi familiaritzaran i afavorireu que n'acceptin de nous.
  • Procureu que en el seu esmorzar hi hagi fruita, derivats de la farina i làctics. Cal evitar els sucs de fruita envasats i els productes de brioixeria, rics en sucres i greixos que poden contribuir a l'obesitat infantil.
  • Potencieu la dieta mediterrània; és a dir, el consum de cereals, en especial els rics en fibra, fruites del temps i fruita seca, verdures, llegums i oli d'oliva.
  • Oferiu aliments de tot tipus als vostres fills, evitant els que són superflus, com llaminadures, refrescos i precuinats, alts en calories i baixos en nutrients que no aporten res al cos.
  • Eviteu que els vostres fills prenguin begudes energètiques, perquè tenen un contingut alt de cafeïna i altres substàncies excitants que poden provocar problemes greus de salut. Convé no confondre-les amb les begudes isotòniques, que es prenen durant la pràctica d'esport per rehidratar l'organisme.
  • Procureu establir, juntament amb ells, una relació sana amb l'alimentació, de manera que no sigui una obsessió. És una bona mesura preventiva per evitar trastorns alimentaris com l'anorèxia o la bulímia.
  • Afavoriu un estil de vida saludable: alimentació sana, activitat física (caminar, córrer, jugar al parc, fer esport, etc.) i un ús mesurat de pantalles (televisió, ordinador, tauletes…) per evitar problemes de sobrepès i obesitat infantil.

Data d'actualització: 30.03.2015