Accés al contingut Accés al menú de la secció
 
 

Introducció

El descans és el temps que dediquem a compensar l'esforç i a recuperar l'equilibri físic i psíquic. Quan el treball i la capacitat de rendiment estan descompensats, el cansament augmenta.

De cansament n’hi ha de diversos tipus. A més del físic, que és el més conegut, també hi ha el cansament mental, produït per un esforç intel·lectual, i el cansament emocional, generat per la pròpia gestió de les emocions o la resolució de conflictes.

Com més activitat física o intel·lectual fem, més necessitat de descansar sentim. La fatiga es recupera a través de l’alimentació i del descans, especialment del son, que és la font de descans més important que tenim.

Estudis diversos demostren que hi ha parts del cervell que són més actives mentre dormim que quan estem desperts, perquè assimilen la informació rebuda al llarg del dia. Per aquest motiu els experts afirmen que dormir bé, a més de contribuir a recuperar l’energia del cos, millora la memòria i el rendiment cerebral. Podem afirmar, doncs, que el son té un paper fonamental en l’assoliment dels aprenentatges.

És important que eviteu que les activitats diàries dels vostres fills, ja siguin de casa, escolars o de lleure, els fatiguin en excés. Quan no descansen prou, a més de tenir somnolència, un baix nivell d'atenció o dificultats per memoritzar, també poden reaccionar amb conductes inadequades, com hiperexcitabilitat, irritabilitat o inhibició. Aquestes conductes interfereixen en els processos de creixement, d'aprenentatge i de relació social i afectiva.

Hi ha, doncs, una estreta relació entre el descans, el rendiment i el benestar. Per aquest motiu, un bon descans és imprescindible perquè els vostres fills comencin la jornada escolar en condicions òptimes.

D’altra banda, cal tenir en compte que descansem quan dormim, però també quan escoltem música, passegem, xerrem en família o simplement canviem d'activitat. El fet que els vostres fills segueixin unes rutines equilibrades entre activitat i descans, i que tinguin uns bons hàbits per conciliar el son, és beneficiós per a ells. El son està lligat a la salut i a la qualitat de vida; cal, doncs, que els vostres fills dormin les hores necessàries per a la seva edat.

En general, per ajudar els vostres fills a tenir un descans reparador convé el que proposem a continuació:

  • tingueu present que sou responsables que els vostres fills adquireixin uns hàbits de descans saludables,
  • tingueu en compte que les situacions tenses també són una font de cansament, en aquest cas, emocional,
  • faciliteu-los estones de descans al llarg del dia sense activitats programades,
  • oferiu-los maneres diverses de descansar al llarg del dia, escoltant música, passejant, o canviant d'activitat,
  • feu-los adonar de la importància de dormir bé per a la salut,
  • eviteu l'excés d'activitats extraescolars procurant que no acabin massa tard,
  • fomenteu uns horaris regulars i adequats a la seva edat per anar a dormir i llevar-se, i eviteu que aquest horari es desplaci més de dues hores els caps de setmana,
  • promogueu rutines relaxants per acabar el dia com ara escoltar música tranquil·la, llegir o xerrar en família, entre d’altres,
  • procureu que no prenguin aliments de digestió lenta o begudes excitants que puguin destorbar-los el son,
  • procureu que abans d'anar a dormir no practiquin activitat física o esport,
  • eviteu que utilitzin aparells electrònics una hora abans d'anar a dormir (televisió, mòbil, ordinador, etc.), ja que la brillantor de les pantalles estimula l'activitat mental i dificulta agafar el son.


Data d'actualització: 11.08.2016