Lleure

El lleure és el temps que dediquem a fer activitats que ens produeixen satisfacció, tant a nivell individual, com familiar o en grup. Les activitats de lleure s’escullen lliurement i poden anar canviant segons l’edat i els propis interessos, proporcionant diversió, descans i desenvolupament personal.

És un temps ideal per gaudir en família. És un espai de la vida que permet aprendre a compartir, a respectar, a crear, a riure i a comunicar-nos. Per tant, va més enllà de simplement passar l'estona; és un temps ideal per compartir experiències, escoltar, parlar i conèixer millor els fills.

En el temps de lleure familiar hi ha moltes activitats, sovint senzilles, que podeu fer amb els vostres fills, com fer sortides a la muntanya o la platja, anar al parc, jugar, cuinar, anar al cinema o veure una exposició, entre d’altres. Totes contribueixen a l’enfortiment dels vincles familiars i a potenciar el desenvolupament dels fills, especialment les habilitats afectives i de relació.

En la pràctica, però, l’organització del temps de lleure en família depèn dels horaris laborals, que condicionen el ritme i estil de vida de la societat. Als pares i mares sovint els resulta difícil compaginar els seus horaris de treball amb els moments de lleure dels fills, malgrat el desig d’uns i altres de passar més temps junts.

Així, per exemple, es dóna la tendència de vincular l’oci amb els centres comercials. Moltes famílies, davant la dificultat de compaginar lleure i obligacions domèstiques, inverteixen els caps de setmana en aquests espais, que en realitat no reuneixen les característiques pròpies de les activitats de lleure i que, en excés, poden promoure mals hàbits de consum en els fills.

Una altra manera de resoldre aquest problema de desajust d’horaris és ocupant el temps lliure dels fills amb activitats extraescolars que complementen la seva formació acadèmica, com idiomes, música, esports, etc., però que no sempre representen un temps d’oci per a ells.

En aquest sentit, cal que valoreu la necessitat que els fills disposin de temps sense activitats programades que els permeti divertir-se, descansar, jugar i dedicar-se a aficions que els agradin, o descobrir-ne de noves. Aquestes activitats d’entreteniment poden ser més o menys actives. Així, algunes suposen una actitud més passiva, com és en el cas de mirar la televisió o jugar amb la consola. D’altres, com la pràctica esportiva, la lectura o dibuixar, són tasques que requereixen prendre un paper més actiu i aporten més satisfacció personal.

És fonamental que afavoriu la combinació de tot dos tipus d’oci. Tingueu present que fer només activitats d’oci passiu pot fomentar l’aïllament social o el sedentarisme.

Una consideració especial mereixen les entitats que tenen per objectiu l’educació en el lleure, com són els casals, els caus o els esplais, que ofereixen activitats amb un alt potencial formatiu i de socialització, o  les cases de colònies, que amplien l’oferta d’activitats a un públic familiar.

En general, per promoure un temps de lleure familiar, profitós i educatiu, cal el següent:

1. procureu disposar de temps de lleure en família,
  2. promoveu un temps d’oci familiar de qualitat, que contempli activitats variades que permetin divertir-se i descansar, però també el desenvolupament personal dels fills,
  3. jugueu amb els fills, ja que a més de ser font de diversió i socialització, el joc compartit potencia la comunicació i reforça els vincles afectius,
  4. llegiu-los contes o històries en veu alta, canviant-les o dramatitzant-les. Són activitats que desperten la fantasia i ajuden a entendre el món, a més de desvetllar en els fills el gust per la lectura,
  5. aprofiteu l’oferta cultural del vostre entorn: exposicions, museus, concerts, fires, cinema o teatre; aquestes activitats els poden ajudar a desvetllar interessos i aficions,
  6. mireu la televisió amb ells o jugueu amb la videoconsola i la tauleta; fer-ho amb vosaltres els ajudarà a reflexionar sobre el contingut del que veuen i a ser crítics davant els programes i jocs,
  7. practiqueu de manera conjunta exercici a l’aire lliure, com ara anar en bicicleta, córrer o nedar, que promouen un estil de vida saludable i permeten estimular-los perquè gaudeixin del contacte amb la natura, fet que els desperta la capacitat d’observació i experimentació,
  8. compartiu activitats de lleure amb altres famílies, en celebracions, excursions o actes culturals, ja que permet ampliar les relacions personals, establir vincles afectius i reforçar valors i habilitats socials,
  9. tingueu present que moltes de les activitats en què participen els fills poden ser també moments d’oci familiar, com ara les competicions esportives, les activitats musicals o les exhibicions, entre d’altres.

Més informació per edats:

Data d'actualització: 16.06.2016