Inici  > Escolaritat  > Acompanyament escolar a casa  > Orientació

Orientació

Al final de l'educació secundària obligatòria els vostres fills hauran de prendre una decisió important sobre el seu futur acadèmic i professional.

És habitual que tinguin molts dubtes o que es deixin enlluernar per les professions que apareixen en pel·lícules o sèries que estan de moda.

Malgrat que l'orientació té importància especialment al final de l'etapa de l'educació secundària obligatòria, s'ha d'entendre com un procés més llarg, molt vinculat també a la maduració personal, que comença ja a l'educació primària. La tria d'un itinerari formatiu de manera conscient i responsable també depèn de la capacitat de prendre decisions. En aquest sentit, és bo que des de petits els permeteu prendre petites decisions i que feu que se'n responsabilitzin.

El procés d'orientació acadèmica i professional en l'ESO necessita de la corresponsabilitat entre la família i l'escola. És important que us poseu en contacte amb el tutor o tutora o orientador o orientadora del centre educatiu on el vostre fill estudia. Entre tots l'ajudareu a prendre la decisió més adequada.

Des dels centres educatius es fa reflexionar els alumnes sobre els seus interessos, motivacions, capacitats i límits, i també sobre el seu historial acadèmic i en què consisteixen les diferents opcions formatives postobligatòries.

D'altra banda, els pares sou els que millor coneixeu els fills i és decisiu el vostre paper d'acompanyament des de casa. La vostra opinió pot influir i condicionar la seva elecció. Per això, és important que dediqueu un temps a valorar amb ells les seves opcions i els acompanyeu en la tria.

Aquest acompanyament cal fer-lo a partir del diàleg i escoltant les seves opinions. Tingueu present que han de ser ells els que han de prendre la decisió i responsabilitzar-se'n.

Els aspectes que intervenen en la tria d'estudis, i dels quals heu de fer que s'adonin són els següents:

• les seves habilitats i interessos;
  • les seves capacitats;
  • el seu rendiment acadèmic;
  • els diferents ensenyaments i les característiques d'aquests;
  • les vies d'accés als ensenyaments.

Altres factors que es poden tenir en compte a l'hora de decantar-se per una opció són l'accés a beques i ajuts.

Consulteu la recomanació "Orientació acadèmica i professional".

Recursos

Per ajudar-vos en aquest procés d'orientació podeu consultar els recursos següents, que a més d'oferir informació sobre tots els estudis postobligatoris i les seves sortides professionals, ofereixen eines d'autoconeixement i donen resposta a les preguntes més freqüents que acostumeu a fer-vos famílies i joves.

• En el web Estudiar a Catalunya del Departament d'Ensenyament podeu trobar diversos recursos d’orientació educativa, acadèmica i professional, organitzats segons si van dirigits als joves (amb qüestionaris d'autoconeixement o informació sobre el mapa educatiu), als centres o a les famílies.
  • Al Saló de l'Ensenyament els vostres fills poden obtenir informació sobre les opcions formatives postobligatòries que s'adapten més a les seves preferències i aptituds: batxillerat, carreres universitàries, estudis superiors, estudis complementaris, formació professional, idiomes, entre altres.
  • L'enquesta d'intel·ligències múltiples per conèixer millor les capacitats dels vostres fills i ajudar-los a escollir un itinerari acadèmic adequat al seu perfil.

Data d'actualització: 14.03.2017