Inici  > Recomanacions  > Temps de Nadal

Temps de Nadal

El Nadal és un bon moment per descansar de les rutines escolars i gaudir en família de les tradicions i els espais de lleure. Amb tot, cal recordar que Nadal també ens ofereix un espai educatiu: compartir amb els altres, ser solidaris o exercir el consum responsable són alguns dels valors que podeu treballar amb els vostres fills.

Temps de família

El Nadal és una època ideal per fer activitats que contribueixen a enfortir els lligams afectius familiars: guarnir la casa, fer el pessebre, dinar en família, jugar junts, explicar històries, visitar exposicions, gaudir de la natura, etc.

Temps de solidaritat

Aquests dies moltes entitats i associacions organitzen activitats solidàries en què podeu participar amb els vostres fills, com ara campanyes de recollida de joguines, recapte d'aliments o mercats solidaris. També podeu fer accions solidàries directament amb persones del vostre entorn, dedicant temps als més grans, garantint que cap nen al voltant vostre es quedi sense joguines, etc. Aquestes accions contribuiran a fer que els vostres fills consolidin actituds solidàries i les incorporin a la seva vida quotidiana la resta de l'any.

Consum responsable

El Nadal s'ha convertit en un temps en què és fàcil deixar-se portar per la publicitat, que associa de manera enganyosa la felicitat amb el consum desmesurat. Per aquest motiu, cal ajustar la quantitat d'aliments, begudes, joguines o regals que comprem, controlar la despesa energètica, per exemple en il·luminació, fer servir avets reciclables o de viver, que després es poden replantar, i evitar l'ús ornamental de plantes protegides (molsa, vesc, boix grèvol). És un bon moment per donar exemple als fills de com celebrar les festes d'una manera responsable.

Recursos generals

• El Nadal en català

En aquest web, el Consorci de Normalització Lingüística ofereix informació i recursos sobre diferents activitats per celebrar el Nadal.

• Alimentació saludable al Nadal, pels nens

En aquest vídeo, una nutricionista de la Fundació Faros ofereix consells que poden ajudar a mantenir una alimentació sana en aquests dies d'àpats festius i especials.

• Cuina creativa de Nadal per a nens

En aquesta pàgina trobareu sis propostes senzilles que us poden inspirar per preparar amb els fills aperitius i plats aquestes festes.

• Com se celebra el Nadal en altres parts del món?

En aquest article us informen de les maneres de celebrar el Nadal als cinc continents. Les celebracions són molt diverses però la il·lusió dels petits és la mateixa a tot arreu.

Recursos de lectura

• Nosaltresllegim.cat

Espai on es parla de llibres, de les novetats, dels clàssics, de premis literaris..., amb recomanacions per a petits i grans.

• Especial Nadal al Gènius

En aquest portal infantil trobareu recomanacions de lectures, informació sobre tradicions d’aquesta època de l’any, receptes típiques i una proposta d’activitats perquè els menuts facin cada dia.

• Especial Nadal

La Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona ofereix un monogràfic especial amb selecció d’obres literàries, propostes de llibres i música per a regalar, activitats arreu del territori, propostes culinàries per fer un menú de festa.

Consells per a la compra de regals, jocs i joguines

• Consum responsable de joguines per Nadal

En aquest article trobareu un decàleg sobre com triar joguines sense caure en el consumisme propi d'aquestes dates.

• Nadal, regals i fantasia

En aquest vídeo de la Fundació Faros es donen orientacions a pares amb fills entre 2 i 7 anys per no decebre les seves expectatives.

• La síndrome del nen hiperregalat

En aquest article del ARA Criatures es reflexiona sobre les conseqüències que pot tenir excés de regals en els infants i proposa la regla dels quatre regals.

• Com escollir bones joguines

En aquest article es donen criteris per ajudar els fills a triar joguines.

• Juguem en igualtat

Aquest tríptic publicat per Coeducacció ofereix criteris per a la selecció de jocs i joguines agrupats per franges d’edat, que no marquin rols sexistes i un decàleg per a la compra i ús de joguines.

• Joguina segura

Recomanacions sobre com triar les joguines tenint en compte que han de ser segures a més de tenir un valor lúdic i educatiu.

Consells per a un consum responsable

Data d'actualització: 21.12.2018